Блог

Приятелски или дистанциран подход в преподаването и възпитанието?

17 юни

Много често в кампании на учебни центрове се срещат рекламни послания с обещания за приятелско отношение към децата, което като с магическа пръчица ще отключи скритите резерви в съзнанието на Вашето дете. Звучи примамливо, нали? Нещо като вълшебните очила за 100 лв., с помощта на които за 10 дни ще научите чужд език. На теория е прекрасно, но на практика обикновено нещата не се случват по този начин.

В Pin Academy посрещаме всяко дете с усмивка и с желание то да успее. Ще ни се всички ученици да са послушни и ученолюбиви. Това е мечтата и на всеки родител. Но и тук реалността се разминава с желанията. Днешните деца са пренаситени от всякакъв вид информация. Тях трудно можеш да ги впечатлиш със знания. Те се смятат за компетентни по всички въпроси и следователно никой не може да им дава съвети или “тон в живота”.  Съвременният учител трябва да намери начин да им въздейства, да има авторитет, за да постигне желаните цели. Много често децата разпознават приятелския подход от страна на педагога като слабост и се опитват да го манипулират. Именно затова е необходимо спазването на известна дистанция в отношенията учител – ученик. Строгостта не означава непременно грубост. Никой не говори за старите прийоми на Хаджигенчовото школо. Модерният учител намира начина неусетно, но и безусловно да въздейства над учениците. Успява да наложи дисциплина и да създава свой авторитетен образ. Сигурно Ви е правило впечатление как детето Ви има любим учител и го цитира, все едно е мислител от ранга на Платон или Аристотел. Ето, това е педагогът, който е намерил верния подход към Вашето дете. Такива са и нашите преподаватели в Pin Academy. Когато курсистите ни са в час, знаят, че ще работят по поставените задачи и ще внимават. Ние сме запознати със златното сечение в обучението и можем да преценим кога и колко трябва да са съсредоточени и кога и по какъв начин трябва да се каже нещо интересно или забавно, което да е в темата и все пак да ги изкара от рутината. Те успяват да си починат активно, без дори да разберат какво се е случило. Така занятието протича неусетно и необременяващо и обучаемите често се чудят как са изминали два часа без да забележат.  

Когато още в самото начало на детето се зададе правилния модел, в който учителят ще диктува темпото, а ученикът ще го следва, танцът, наречен обучение започва своя ритмичен и забавен ход. Ученикът трябва да бъде убеден, че неговият учител е достатъчно сериозен, компетентен и загрижен. Така се печели доверие - един сложен и продължителен процес. След като е завършил, можем да преминем към т. нар. "приятелски подход". Затова не бива много често да сменяте преподавателите на Вашите деца, защото както всичко друго, за да се изгради трайна и ползотворна връзка между обучителя и Вашето дете е необходимо време и практика.

По същия начин и родителят изгражда трайна връзка със своето дете, в която първо печели уважението му, след това му показва, че и то е личност и има право на мнение, и накрая постигнали взаимното доверие, те стават приятели и започват да си споделят всичко. Да, този първи етап на строгост и печелене на надмощие е труден и за учителя, и за родителя, но в крайна сметка е в името на една важна цел – правилното развитие на нашите деца.  Затова трябва да преминем през целия процес, за да възпитаме пълноценни хора.

Те са нашето бъдеще – нека се постараем да бъде то светло и успешно!

Разгледай още