Блог

Четене на глас или наум

Учебният материал по различни предмети изисква четене на текст. По разказвателните предмети учениците трябва да могат да го осмислят и разказват със свои думи, по български език да се направи преразказ, а по чуждите езици  - английски, немски или испански често има упражнения четене с разбиране.

Как обаче запомняме по-добре - когато четем на глас или наум? Помага ли ни това да си водим бележки, докато четем или някой да ни изпита след това, за да тестваме какво сме запомнили? Обикновено всеки намира най-добрия начин за себе си, но ето  и един съвет от Pin Academy.

Според едно проучване, когато четем даден текст на глас, го запомняме по-добре отколкото, когато го четем наум. Според друго проучване обаче по този начин запомняме само отделни думи, но без да вникваме в дълбочина в текста. На участниците в проучването им възложили да четат няколко абзаца от текст. Част от абзаците чели на глас, а друга част -  наум. След това трябвало да отговарят на въпроси. Някои от тях били насочени към това да тестват паметта, а други към разбирането на текста. Учените открили, че четенето на глас подобрява паметта, но не и критичното мислене и връзката между отделните части на текста. Един от учените, Брейди Робъртс, казва, че това да запомниш информацията далеч не означава, че я разбираш. Неговият съвет е да четем на глас списъка си за пазаруване, но не и учебното съдържание, в което искаме да вникнем.

 

Разгледай още