Блог

Как да работим с деца с дислексия

Днешната статия е посветена на децата с дислексия. Преди да я напиша направих кратко проучване на това състояние, което касае способността за четене и писане. Децата трудно запомнят някои думи, при писане разместват букви и срещат затруднения  при четенето. По отношение на изучаването на чужд език – това е едно истинско предизвикателство за тези деца. Ето защо подбрах няколко съвета, които биха били полезни, както на нас като преподаватели в учебен център Pin Academy, така и на родителите.

  • Изключително важно е децата да бъдат насърчавани и да получават похвала за моментните постижения, отколкото за цялостното справяне с езика.
  • Ако детето е в група с други деце не се препоръчва да чете на глас, тъй като това е нещо трудно за него, а в случая може да се окаже смущаващо и неловко.
  • Да се набляга на повече устни упражнения, отколкото писмени. Добре е да се даде и достатъчно време на детето да помисли преди да отговори. Четенето би могло да бъде заменено със слушане.
  • Приятни и полезни са различни видове игри – пъзели, редене на букви, компютърни игри и други.
  • Да се дава допълнително време за работа по тестове. Желателно е веднъж или два пъти седмично детето да получава допълнителна помощ извън училище.
  • Да се осигури спокойна и тиха среда за учене.
  • Да не се изиксва от ученика да преписва информацията от дъската. Би могло да му бъде позволено да направи снимка или да запише гласово съобщение по време на урока.
  • Добре е да се прави често преговор на изученото и учебния материал да се повтаря повече.
  • Преди да бъде поставена дадена задача учителят трябва да се увери, че детето разбира какво се изисква от него.
  • При изучаването на английски език е трудно запомнянето на думите поради факта, че се произнасят по един начин, а се пишат по друг. По испански и немски начина на изписване на думите е по-предсказуем и това е е толкова голямо предизвикателство.
  • Полезно е децата често да се “сблъскват” с чуждия език, който изучават – да се опитват да прочетат надписи и табели на английски, да слушат песни по радиото или да играят игри.
  • Чудесно е, ако думата на чужд език може да се свърже с някоя от родния – по сходен звук или значение. Така по-лесно ще се визуализира и запомни.
  • Флаш картите, които изполваме при обучението на деца от предучилищна възраст също могат да помогнат при изучаването на нови думи.

Като цяло ученето на чужд език от деца с дислексия е бавен процес, но според проучването, което направих, при затвърждаването на запас от около 300-500 думи, нещата стават по-лесни. Със сигурност по-доброто справяне по чужд език ще даде на детето повече самочувствие в класната стая и ще подобри когнитивните умения.

Разгледай още