Блог

Едно интервю с Дамян Дечев - пример за успял родител

В новата рубрика в блога на учебен център Pin Academy ще Ви срещаме с родители на деца, които посещават уроците и курсовете при нас. Ще започнем с Дамян Дечев - баща на Софи и Давид, който по наше мнение е изключително добър, грижовен и всеотдаен баща. Ето какво го попитахме и какво ни разказа той за себе си:

  1. Представете се с няколко думи. Разкажете за професионалното Ви развитие.
    Казвам се Дамян Дечев и съм възпитаник на Английска Езикова Гимназия „Гео Милев“ в гр. Бургас. В момента работя като Професор по Компютърни Науки в Университета на Централна Флорида (University of Central Florida-UCF) в Орландо, Флорида, САЩ. С над 68 хиляди студенти,UCFе един от най-големите и многобройни университети в САЩ. В последните няколко години съвместявам преподавателската си работа с позицията на Директор в Националната Фондация за Наука (National Science Foundation), която е правителствена организация с цел насърчаване и финансиране на научната работа и нововъведенията в науката и образованието в САЩ. През 2009 защитих докторантура в Тексас (Texas A&MUniversity) в сферата на програмни езици и паралелно програмиране под ръководството на Бярне Строуструп, известен със създаването на програмния езикC++. След това за кратко работих в Националите Лаборатории Сандия (SandiaNational Laboratories) и Лаборатория за реактивно движение(Jet PropulsionLaboratory) към НАСА. 
  2. Как разбрахте за нас? Какви курсове посещават децата в България и в САЩ? Как е организирано обучението в чужбина (интересно ни е в какво се различава същността на заниманията тук и в САЩ).
    Попаднахме на Пин Академия по препоръка на моите родители, които бяха събрали информация и съвети от приятели. Впечатлени сме от забавните часове, както и от професионализма и топлото отношение на учителите към децата. Радваме се, че нашите деца имат възможност да участват в разнообразни курсове на обучение както в България, така и в САЩ. В България те останаха очаровани от интересните занятия и игри  в сутрешната лятна занималня с г-жа Маргарита Куманова. На нас, родителите, също много ни допадна баланса между учебни занятия и време за игра. Децата бяха много увлечени и от курса по рисуване с г-жа Станислава Колева, който разпали желание за по-задълбочено занимание с рисуване на нашата 10-годишна дъщеря. Освен заниманията с Пин Академия, обърнахме внимание и на спорта и децата участваха в уроци по тенис и плуване. Редовното занимание със спорт доставя на децата възможност за физическо развитие, както и чувство за дисциплина и отговорност. В САЩ има три модела на обучение–държавни училища, частни академии, и домашно обучение. Често има огромни разлики в нивото на училищата (държавни и частни) в зависимост от щата и града, но като цяло е голямо предизвикателство за всяко семейство в САЩ да намери подходящо училище. Поради тази причина, в последните няколко години модела на домашно образование става все по-популярен. Противно на очакванията, домашното обучение не означава детето да работи изолирано от къщи. Има все повече академии, които са създадени с цел да допълнят модела на домашно обучение и предлагат занятия в класна стая, но в същото време напълно подкрепят ценностната система на родителите и семейството. Паралелно с това, забелязва се значителен ръст в образоването по интернет. Има държавни и частни училища, където заниманията са изцяло по интернет. Според мен, едва ли е добра идея едно дете да прекарва цял ден пред компютъра, дори и това да e свързано с учебна работа. В същото време, има много курсове и работилнички в интернет, които могат да подпомогнат развитието на децата в много области. Моята любима интернет платформа за обучение е Изкуството на Решаване на Задачи (The Art of Problem Solving), където задачите за по-малките са представени в много забавен и игрови стил.
     
  3.  Как мотивират децата в САЩ да учат и да се развиват?
    Моите наблюдения са, че ролята на родителите е от решаващо значение. На родителите се пада важната задача да отворят колкото се може повече прозорци към знанието за децата като потърсят подходящи курсове, работилнички и занимания. Разбира се, трябва задължително да се вземат в предвид талантите и интересите на детето. Децата трябва да бъдат окуражавани да не се плашат от предизвикателствата, да не търсят лесният път и да мислят логично и свободно. Забелязали сме, че мотивацията при децата идва от няколко фактора: начина на поднасяне на учебната материя (положителен пример за това е платформатаArt ofProblem Solving), учебната среда–включително и приятелите и съучениците, примера и ценностите предадени на децата от семейството, естеството на извънучебните занимания (които често могат да разпалят интерес в дадени области), разнообразието на заниманията, както и възможността да се предложат занимания, отговарящи на интересите на детето. Често, в класната стая, учителите мотивират децата като организират състезания и игри, но в същото време обясняват, че няма губещи, а дори и тези които не са спечелили този път са успели да придобият знания и опит.
  4.  Как виждате в бъдеще образованието на децата по принцип, и Вашите в частност?
    Според мен в бъдеще най-подходящ и ефективен модел на образование ще бъде хибридният модел, където към традиционните класове ще бъдат добавени занятия, които са индивидуално подбрани спрямо интересите и талантите на ученика. Най-подходящо би било ако тези занимания са организирани в малка група. По някакъв начин тези „допълнителни“ занятия ще трябва да бъдат добавени към учебната програма, защото е прекалено натоварващо, ако от децата се очаква да участват в такива в свободното извънучебно време. А пък и извънучебното време, обикновено в късния следобед или вечер, е най-добре да бъде заето със спорт. Разбира се, едва ли можем да очакваме образователната система да осигури това, защото ще бъде изключително сложно за реализация. Но един начин да бъде стимулиран този модел на обучение, е да бъде дадена повече свобода на учениците за получаване на учебни кредити от одобрени курсове и занимания извън традиционното училище. Щати като Флорида и Тексас в САЩ активно подкрепят инициативи за гъвкавост в образователната система. Пример за това е модела Flex във Флорида, който позволява на учениците да преминат учебни модули по интернет във време удобно за тях, както и да получат кредити за предмети взети от други училища и академии. Този модел позволява на децата да се развиват в повече области както и от ранна възраст да развиват техните таланти и интереси.
     
     

Разгледай още